Torsdag, 26 december, 2024 | Dagens namn är: Stefan, Staffan |
 
 

Hype kring Wallanderfilmerna på sociala medier

Det brittiska SMIA-företaget Human Digital kom med en ny undersökning som visar att Wallanderfilmerna motsvarar ett PR-värde på mer än 200 miljoner kronor via sociala medier. Wallanderfilmerna har det näst högsta PR-värdet av de undersökta filmerna och TV-serierna, högre än exempelvis Harry Potter och Sherlock.

Underökningen visar hur sociala mediaflöden inom film och tv-serier blir virala och genererar miljontals kronor i PR-värde. Detta innebär i sin tur gratis ”digital reklam” för de platser och destinationer som omnämns.

Som exempel nämns den Londonbaserade filmen Notting Hill som genererar motsvarande 230 miljoner i PR-värde och motsvarande siffra för Wallander och Ystad är häpnadsväckande med sina 210 miljoner kronor.

På tredje och fjärde plats kommer tv-serien Sherlock och Harry Potter med 126 miljoner och 123 miljoner i PR-värde vardera.

– Denna undersökning visar att filmproduktioner inte bara säljer biobiljetter och DVD-filmer, utan också säljer de platser där de är inspelade.

– Detta är helt enkelt gratis reklam och understryker hur mycket filmproduktioner påverkar turismen, säger Adrian Wootton, VD på Film London och British Film Commission.

Apoteksgården i Ystad

Apoteksgården i Ystad

Siffrorna som presenterades på den internationella filmturismkonferensen ”Seen on Screen – capitalising on screen tourism” på London Film Museum den 13 november 2014, är framtagna i en undersökning gjord av Human Digital i samarbete med Film London.

Film London är huvudpartner i ¹ Interreg-projektet ”EuroScreen”. Projektets syfte var att bevisa den starka kopplingen mellan film och turism.

Man har inom ramen för projektet genomfört workshops, erfarenhetsutbyte och informationsspridning för att påvisa de positiva effekter filmen har på turisters resande.

Konferensen i London avslutade det 2,5 år långa projektet där Ystads kommun varit en av de åtta utvalda regionerna i Europa.

Där fanns talare från Visit Britain, Warner Bros samt producenten Iain Smith (24, Live Another Day, Seven Years in Tibet m fl) samt Film London.

Ystad deltog i paneldebatten kring ”Nordic Noir” och programpunkten ”Why murder can be good for you”.

Några citat från sociala medier om Ystad och Wallander:

  • ”Watching any version of Wallander makes me want to visit Ystad and stay there”.
  • ”We stayed here partly because it is some of the best value accommodation in Ystad and partly because it was the filming location for the police station in the second season of Swedish Wallander films.”
  • ”It goes without saying that it’s also a brilliant place for Wallander fans! I loved it here and can’t wait to visit again!”.
  • Om undersökningen:

    Human Digital analyserade nästan 35 miljoner kommentarer och interaktioner på webbsidor som Facebook, Twitter, Reddit och Pinterest.

    Underlaget baserades på fyra europeiska destinationer där samtliga har en stark, gemensam koppling till filminspelning: London, Ystad, Apulien (Italien) och Malta.

    Högst värderade filmer och TV-serier blev: Notting Hill (1999) 230 Mkr, Wallander (2005­–) 210 Mkr, Sherlock (2010–) 126 Mkr och Harry Potter (2001–2011) 123 Mkr.

    När det gäller Wallander var vetskapen hög om att filmerna spelats in i Ystad.

    Staden omnämndes på flertalet webbsidor och generade en avsevärt stor exponering med fokus på platsen.

    Platser diskuterades, staden Ystad nämndes, man rekommenderade folk att åka till Ystad.

    Man beskrev det vackra landskapet och vad som fanns att se som inte bara är kopplat till filmerna, utan som generella resetips för andra resenärer.

    Om Human Digital:

    Det är ett s.k. ”Social Media Intelligence Agency”, ett företag som undersöker hela den sociala media-marknaden på Internet.

    De bildades 2011 och finns i centrala London. De säger så här om sin verksamhet:

    Everything we do is human-led because;

    # 1 We believe social media networks are human-sized communities, not ’big data’ streams.

    # 2 We don’t think machines are great at interpreting sentiment, cynicism or other language
    complexities.

    We help our clients accurately understand, target and track key indicators such as sentiment
    and share of voice, and we consider all relevant platforms in any language.

    ¹ Interreg är ett initiativ som vill stimulera interagerande mellan olika företag i de olika regionerna inom EU. Det startade 1989 och finansieras av ERDF (European Regional Development Fund).

    Bookmark and Share
     
     
    Om Simrishamnsbladet
    Om Copyright
    Sidfot kolumn 3

    [redigera innehåll från kontrollpanelen]

    Sidfot kolumn 4

    [redigera innehåll från kontrollpanelen]